Mönster

Jag kommer ihåg Casper från första dagen. Vilken liten ultimat sport ponny han var. Vi köpte honom för att kanske starta LC/LB inga stora planer. Han var i en otrolig form och så överspeedad. Fick 2 liter havre varje dag och reds hårda pass i ridhuset. Sen kom lilla jag. Ingen precis koll på hur man skulle hålla en så fin ponny i form. Så ja han blev så fet och satte inte lika mycket muskler.
 
Vi tog bort havren och han mådde mycket bättre. Hans mage var inte lika lös och han var mer avslappnad. Men forfarande väldigt pigg och het. Jag red inte så regelbundet (hahaha jag var inte en duktig 11 åring)  vilket var dumt av mig då jag fick en ännu hetare häst som gärna drog runt på mig. Men med tiden lärde jag mig. Jag började rida mer regelbundet, han hade en perfekt form. Jag lärde mig att bygga upp honom rätt och tillslut fick han rätt muskler och byggde upp sig fint. Han är inte lika överspeedad längre utan är mest bara glad och pigg. Jag har kontroll och vet min häst utantill. 
 
De är så viktigt att veta hur en häst ska arbetas och födas. Fel foder kan bli fel för hästen, fel ridning kan bli fel för både ryttaren och hästen. De blir inte lika bra resultat på tävlingar och de blir inte samma goda känsla. De är så viktigt att hålla sig till ett och samma mönster. Inte byta så mycket utrustning,foder,rutiner utan vardagen ska vara rogivande för hästen. 
 
Och de är de jag har lärt mig på två år. Jag behöver bara en sadel, ett träns och bett, en foderstat och ett bra schema varje vecka.  Sen blir de bra resten av tiden :) 
 
Hur tycker du de är? Behöver man vara så noga med hästens rutiner??
 
 
 
 
 
Mars 2011 haft han en månad
 
Juni 2011
 
 
Juli 2012
 
 
Spetember 2012
 
 
Februari 2013
 
 
Maj 2013
 
 
 
Juli 2013
 
 
Postad: 2013-08-24 Tid: 17:04:41

Fin ponny :)

Postad: 2013-08-24 Tid: 17:04:41

Helt rätt tänkt Sara! Man ska inte krångla till det, det är oftast det som skapar problemen. Hästen är gräsätare... hade alla utgått från det istället för att tro på det som står på muslipakete"sporthäst"!? va det är det för nått? Jag tänker alltid att allting är onaturligt som jag klär min häst med, spelar ingen roll hur dyra sadlar eller bett du använder... häst kommer inte bli bättre för det om du inte har ett bra ledarskap och kunskaper om träning. Det finns massor av duktiga tränare och ryttare som kan rida barbacka, utan träns osv som gör de svåraste dressyrmomenten i perfekt form på hästen. Det kan man kalla sammarbete med häst :-) hoppas allt är bra med er. Robin är bättre nu, kom och rid nån dag med oss på Stålemara :-D KRAM




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: