NH- vem gör rätt och vem gör fel?

Åhh de har kliat i mina fingrar lite att skriva detta inlägget men de har aldrig gjorts. Men igår såg jag att Tyra släppte en bomb med sina åsikter om detta. En väldigt kritsik text, jag höll med lite och lite höll jag inte alls med om.
 
NH är en väldigt fin tanke. Hästens välmående går först. De är där vi ryttare och NH personer ryker ihop! Plötsligt står vi ryttare som bovarna i de hela. Vi bryr oss bara om resultat och oss själva. Hästen är en maskin och ja allt vi sätter på hästen är fel.
 
Jag kan tycka så här, om vi ska få hästen att vara helt fri mot saker. Släpp ut den i en fet hage, sätt aldrig på den sadel eller träns. Inga skor, inga täcken. Den ska inte ens få äta kraft eller grovfoder. De är så en häst lever bäst om den är uppvuxen med de. Jag skulle aldrig kunna göra så mot mina hästar. Dom skulle stå och skrika efter sina varma täcken när de är vinter och minusgrader, dom skulle få ont i fötterna efter att ha fått ha skor på sig hela livet. Deras kroppar skulle plötsligt må dåligt utan den dagliga konditionen och risken för sjukdomar och skador är mycket högre. 
 
De är vad vi skapar dom till. Dom vet inte bättre! Dom har ingen aning om hur vildhästar lever, hur de är att vara utan allt. Vi har avlat fram dessa hästar för att ha dom som våra ridhästar. 
 
NH i mina ögon börjar gå för långt. Plötsigt ska man rida utan någonting, man ska införa grenar med detta och bett ska helst förbjudas. Fine rid du utan saker de är ju helt klart ens egna val. Men sen att man börjar ta ut de på andra människor? Man börjar gnabba om hur illa vissa saker ser ut medans man själv hyllar sitt sätt att rida på. 
 
Jag skulle aldrig kunna rida mina hästar utan någonting. Tränset och sadeln är en grej som gör att jag kan styra över mina hästar. Utan de skulle jag vara maktlös och mina hästar skulle veta de. Skaderisken är för stor helt enkelt. 
 
Jag tycker de är så otroligt synd att de blir två sidor av detta. Jag tycker de är kul att se när andra klarar att rida sina hästar utan någonting. Att man får dom till att göra dressyrrörelser och hoppar osv. Men jag tycker inte att man ska kasta smuts på oss som rider med träns och sadel. För jag vet att mina hästar mår bra och dom visar inte ett ända tecken på att dom inte är tillfreds. Jag lovar att dom skulle göra de om de var så. 
 
Men sen står jag lite på andra sidan också. Jag tycker de är frukansvärt illa med kandar. Om man ska tävla hög dressyr och vara bra på de, då ska du kunna gör de med ett vanligt tränsbett. Jag rider alla mina hästar på tredelat. De är ett av dom mildaste betten. Novabett som är de bästa skulle jag aldrig kunna sätta på dom dock... Jag skulle aldrig sätta på ett skarpt bett då jag har sett och känt på konsikvenserna. Så bettfrågan är jag lite 50/50. Jag måste rida med bett men aldrig med något skarpt. Men sen är de olika från häst till häst. 
 
Jag tycker så här. Håll på med NH så mycket du vill, gör vad du vill osv. Men ta aldrig ut de på någon annan.  De finns inge rätt och fel utan alla har sitt sätt att rida på. Kul för dig om du kan rida utan träns och sadel men försök inte få mig eller nån annan att göra de. Kasta aldrig smuts på nån bara för att dom inte gör som du. Ditt ridsätt kanske inte är de bästa. Så är de. Jag är så trött på alla NH bloggar som säger att allt är fel, dämpa er lite snälla. De är inget fel på er men ni ser bara ett alternativ och de är erat egna. 
 
 
 
Förresten om ni vill att hästarna ska må som bäst, sätt er inte på dom alls. 
Postad: 2014-04-26 Tid: 09:32:40

Åh grymt bra Sara! Älskar sista meningen, ridning blir aldrig helt naturligt.

Postad: 2014-04-26 Tid: 09:32:40

Så rätt, jättebra inlägg Sara!! /En NH människa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: