Mitt hästår 2014

Vad är ditt bästa hästminne 2014?
Svar: Haha vet faktiskt inte på detta. De har varit ett ganska skit dåligt år gällande hästarna... Men jag var ganska jätte glad efter att ha kommit runt 120 Debuten. Min höjdrädsla sattes verkligen på prov där... Fast inget slår nog vår 6 placering i Växjö. Vår första runda med två omgångar och hon leverera så fint! Då var de nära glädje tårar.

 

Ditt sämsta minne?
Svar: Att medge att Casper inte skulle hålla längre och att han aldrig mer skulle bli riktigt frisk. Även Zassas bortgång var ganska jobbig. 

Har du köpt några hästar?
Svar: Vi köpte Zoey i Januari

Sålt några hästar?
Svar: Nej men har tagit beslutet över Dante. 

Vem har du tränat för?
Svar: Mats Torstensson, Eddie, Niclas Jonsson, Daniel Svensson, Magnus Österlund, Linda Algotsson, Jeanette Kindeland, Anna, Johnny Svensson och säkert flera. 

 

Hur har du utvecklats som ryttare under 2014?
Svar: Herregud ja... Galet mycket. Svårt att beskriva. Men jag har blivit mycket mer självsäker i mig själv. Kunnat avspegla mina fel bättre och inse vad jag ska ändra på. Blivit en mycket bättre fighter och kämpar på stenhårt. Blivit stadigare och lugnare i min ridning. Blivit stark och stilla i min sits. Sen har min nervösa del blivit mycket mycket bättre.

Hur har dina hästar utvecklats?
Svar: Dante har blivit världens lugnaste och coolaste häst. Världens goaste individ både på ryggen och på marken. Men pga tid och hans satans svamp hela hösten så har de ju inte blivit precis som vi velat. Divina har blivit en mer uppbyggd häst men snärt i steget. Hon är gladare och mer framåt. Inte alls lika tjurig längre och har äntligen börjat släppa på arbetet. Hon är rolig att rida varje dag. Hon hoppar runda och mjuka språng, Hon har blivit mycket mer självsäker i hoppningen. Casper har gått ifrån tävlinsgponny till gammel gubbe som är tjock och fluffig <3

Vilken häst har varit bäst under året?
Svar: Divina, pga att dom andra inte har fått den chansen. Men Dante har tagit allt med stormsteg också. Är stolt över dom alla.

 

Vilken häst har du stått närmast?
Svar: Casper, men på senaste tiden blir de mer jag och Divina. De är vi två nu och vi börjar bli ett starkt team. Men inget slår Casper ändå<3

Har du träffat folk som har haft fördomar om dig under året?
Svar: I guess. Har inte brytt mig precis och de är inget som heller kommer få min intresseflagga att resa sig. Jag vet vem jag är och de är de viktigaste. 

Har någon häst varit sjuk eller skadad 2014?
Svar: Casper med sin ledinflammation. Divina med sin svamp från hagen och lika så Dante. Divina blev också halt en vecka. Något som inte visade sig vara något farligt alls. Sen var de ju även Zassa som kastade fölet... 

Har du träffat några kända ryttare?
Svar: 2013 gjorde jag de... Nu? Nej, tror inte de. Niclas Jonsson har jag ju tränat för och han är ju Gran prix ryttare. Jens hade privat föreläsning för oss på strömsholm kursen. Och de är nog de, råkade gå in i Henrik Von Eckerman på GHS... Fast då kutade jag där ifrån. 

Har du stött på några problem under 2014?
Svar: Divinas val över att inte vilja tävla. Vilket har vart rent utav ett helvete. Hälften av våra starter har vart uteslutna och de har bara varit riktigt tråkigt. Jag hoppas hon ändrar inställning nu till 2015, annars vet jag inte vad jag ska ta mig till. 

 

Vilken tävling har varit den bästa?
Svar: Alla tävlingar har ju typ varit skit pga resultaten, men växjö var kul pga resultaten. Atmosfären är de typ alltid Karlskrona och Kalmar Hsk. Skyrup såg jag bara i ösregnet och tidigt på morgonen. 

Har du förändrat något under 2014 i ditt träningsupplägg?
Svar: Jag har lagt mer och mer tid på dressyren. Även fokuserat mycket på mig själv. Och ah bara fokuserat på att bli tighta tillsammans. 

Har du förändrats mentalt något under året?
Svar: Jag har blivit mycket mer fokuserad på mina saker. Och självsäker. Jag börjar tro på mig själv och vågar ta nästa steg. Min rädsla har dämpats och jag har blivit mycket tryggare i mig själv. 

 

Vilka tre saker är de bästa sakerna du lärt dig under året i träningssammanhang?
Svar: Tro på dig själv, ha ett stort register gällande galoppen, dressyr är verkligen A och O. 

Vilka saker har du lärt dig under hästsportssammanhang?
Svar:  Folk bryr sig inte om dig om du inte syns på prisutdelningen.

Och att vissa föräldrar måste verkligen leva på lån.

Att man har börjat tävla mot 10 åringar i stor häst klasser pga  "vi-ska-vara-bäst-på-allt" föräldrarna.

Att de är föräldrarna som är hemskast i sammanhang. ( vissa är dock underbara )

 

Var aldrig iväg för vuxna på häst, dom skriker väldigt högt... 

Vilken tävling har varit den sämsta?
Svar: Skyrup. Kom över 2 hinder, hade åkt vid kl 4. Åkte bil i tre timmar. Red i ösregn på en skit sur häst och gjorde total bort mig. Juste starten var kl 7 på morgonen. 

 

Vilken placering är du mest stolt över?
Svar: Har bara en och de är min sjätte plats i växjö! Som jag är super stolt över.

Vad var ditt dyraste inköp?
Svar: Hmm mamma har köpt de mesta (tack<3) men de jag har betalat själv för är de nog hennes träns!Vilket jag är super nöjd med verkligen. 

Vad har du köpt mest av, alltså i kvantitet?
Svar: Inte köpt så mycket i hästväg av samma sak. Men i år måste de vara ridbyxor... Tror jag. 

Dina tre mest använda produkter 2014?
Svar: Mitt high jump träns vilket är fantastisk, min Animo röda Kavaj, Mina roeckl handskar som jag bor i. 

Någon ny produkt som du börjat använda under året?
Svar: Massa nytt. Men fick mitt första par Animo. Dom är underbara och jag älskar dom. Tyvärr lite för dyra att ha som vardagsridbyxor. Men funkar utmärkt på tävling. 

Vad är det högsta du tävlat under 2014?
Svar: 120 i tingsryd!

Vilken häst har du kommit närmast 2014?
Svar:  Har kommit Divina mycket mycket närmre. 

 

Vad kommer du sakna från 2014?
Svar:  Saknar att stå uppstallad i inackorderingstall väldigt mycket redan nu... 

Vilka är de bästa företagen du jobbat med under året?
Svar: Haha jobbar inte med några. Men mamma och pappa är dom bästa partnerna man kan ha <3

Vilken är din snyggaste tävlingsoutfit från året? Svar:  Haha har ingen aning, brukar inte tänka på de. Men gillar min blåa outfit, När jag har min Equiline Kavaj med Anna scarpatit i samma nyans. Med en touch av orange. Matchar de med min Hv polo klocka. 

 

Din fulaste tävlingsloutfit?
Svar: Har inte haft någon riktigt sådär ful... Hållt mig bort ifrån de faktiskt. Hahaha puhh. 

Årets bästa ryttare? Svar:  Charlotte Dujardin helt klart.

Har du lärt känna några nya människor?
Svar:  Asså naaah, pga mina resultat är de väll inte super många som vill prata med mig på tävlingar. Jag är ganska anonym faktiskt.

Är det någon tävlingstabbe som du minns?
Svar: Hahahaha massa... Usch hela året har vart en tabbe. Men jag ha gjort fina avramlingar och vägringar. 

 

Vem har du kunnat ringa till när du behövt prata och få tips och råd under året?
Svar: Mats är väldigt bra att prata med, han stöttar alltid. 

Vad har du för mål med vardera häst 2015?
Svar: Ehh att börja komma runt på tävlingar felfritt. Ta igen oss i 120 och börja rulla på de. Och om jag har världens tur och hon har släppt. Så kanske vi kan börja rulla upp mot 130. Men allt är ett ända stort kanske. 

Vad är ditt mål som ryttare 2015?
Svar: Bli mer positiv och avslappand. Och kanske bli mer fokuserad på tävling. 

Hur kommer ditt häst-år se ut 2015?
Svar: Träna, träna,träna. De ska bli ett bra år. 

Vad kan du lova dig själv inför 2015?
Svar:  Att fortsätta kämpa... Jag vet inte. Jag är så osäker på hästen min så vågar inte ens tänka på framtiden. Jag håller bara tummarna helt enkelt. 

 

 
Postad: 2014-12-29 Tid: 18:28:19

jätte fin blogg och super fin häst :)

var gärna med:
http://nouw.com/ackmark/vad-tycker-du-om-vad-gor-du-om-16794868
Skriver ni mer än fem frågor så får ni en länk.
Svarar i en videoblogg + alla frågor i ett inlägg med länkar :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: