Dagens ridlektion Celia

Fick en knubbig D-ponny vid namn Celia idag. Stark liten sak som var ganska rolig faktiskt. 
 
Vi började med dressyrarbete och de gick bra. Men hon var en framåttung ponny. La väldigt mycket i bettet. Men de var bara att räta up sig och få in dom där bakbenen. Efter ett tag gick de väldigt fint. Men hon kunde inte få den där höga runda formen. Utan de blev lite "ungshästform". Antagligen för att hon inte är jobbar i den formen i vanliga fall. Så kan mycket väl tänka mig att hon är svag. 
 
Hon gjorde hyfsade skänkelvikningar och blev mjukare och mjukare. Kom sedan till galoppen och de var en knasig galopp hon hade. Hon var stel och de märktes att ungarna antagligen inte har kunnat jobba henne ordentligt i den gångarten. För jag kände hur hon blev stark men jag visste hur jag skulle göra och då gick de bra.
 
Hoppade sedan och till en början smög hon sig på. Men gjorde riktigt fina galoppombyten. Även här va hon framåttung. Framåt slutet gick de bra och jag fick henne på de avståndet jag ville ha. Så då hoppade hon riktigt bra faktiskt. 
 
Är nöjd med passet. De var längesedan jag red ponny och den typen av häst. Mina hästar är lite annorlunda och anpassade utav mig. Men en ponny som rids uta 10 olika ungar varje vecka. De blev en annan typ av utmaning. Men Jeanette var jätte nöjd med oss. och tyckte att jag red henne riktigt bra. Då jag fick henne rätt och kunde korrigera henne som jag skulle. Detta resulterade en väldigt fin ponny. Kan bara tänka mig hur fin hon skulle kunna bli om man fick jobba lite med henne. Hon kunde grunderna super fint och var en samarbetsvillig ponny men lite lat. 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: