Veckans tips

Okej jag ska tips om de självklara. Men som inte verkar vara självklart alltid. Ha hjälm. Ha alltid hjälm på er runt hästar. Vi tänker inte på hur kraftfull och känsligt djur vi håller på med. Och vi är alldeles för naiva gällande detta djur. Vi ser på dom som om dom vore något gulligt och fluffigt. Men i själva verket håller vi på med ett djur som väger uppåt 700 kg. Som har en muskelmassa 10x starkare än oss. Blir en häst skrämd har du inget att sätta emot. Om hästen blir arg, har du ingen chans. 
 
Detta är ett djur med egen vilja vi håller på med. Om tankarna slår runt lyder dom inte. 
 
Vi måste börja ta hjälp av dom skyddsprylar vi har. Jag ska börja ha hjälm på mig i all hantering. För jag vet inte hur ofta hjälmen har räddat livet på mig. Jag önskar att jag hade haft hjälm på mig i fredags. Hade hjälp mig på många vis. Men jag var lat. 
 
Jag ser personer som rider utan hjälm och blir alltid lika arg. Även om de är på en liten fotosession, ha hjälm på dig. Om hästen blir rädd eller bångstyrig, har du som sagt ingen chans. Du hänger löst. Riskerar du livet för att se snygg ut på bild?
 
 Att rida utan hjälm är seriöst de dummaste, absolut dummaste du kan göra. Att förlita dig för mycket på hästar är också de dummaste du kan göra. Detta är ett otroligt oförutsägbart djur som faktiskt är ganska korkade. Mamma var påväg att bli sparkad i huvudet idag när hon tog av benskydden. Bara för att vår hund fnyste utan förvarning. Hur sjukt är inte de?  Hästar är så otroligt nerviga och på tårna. Så snälla ta inte allt för givet och tro inte på att de är ett leksaksdjur du håller på med. Utan saftey first. Alltid. För hjälmar räddar liv. 
 
 
Postad: 2015-01-26 Tid: 06:41:00

Håller helt med dig på denna fronten! Fick för något år sedan Addes hov i pannan för att han bara skulle vifta bort lite flugor, så han blev inte ens rädd! Jag lyckades bara sitta på fel plats vid fel tillfälle och utan hjälm.. Har en liten halvmånebula kvar (som inte syns som tur är!) som minne om vad som kan hända! Nu för tiden känns det naket att inte klä på sig hjälmen det första man gör när man kommer till stallet ;) Tur att du inte skadade dig mer!!

Svar: Folk är alldeles för lata och okloka ibland! Hjälm är de viktigaste man kan ha i ett stall :)
Sara




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: