Efterlyser sommar

Knappt en enda dag har varit så där riktigt sommrig. Utan bara grå och ofta regnig. Ingen fin värme så att man kan gå ut och sola. Är blek som bara den och behöver lite brunhet. Har inte ridit någonting i t-shirt utan bara collage tröjor och jacka :( Nej detta suger och jag hoppas värmen kommer snart. 
 
Red endast Kalinka idag. Hon är sviiinjobbigt just nu. Hon gör allt för att inte arbeta och är ett riktigt sto. Hennes sak är att antingen stanna eller bara dra iväg utan någon broms. Försökte styra in henne i stenmuren idag men då började hon klättra på den istället. Efter lång tids envishet brukar de släppa men de är tufft. Hon är ju Cob så styrkan sitter ju. Så jag har ju inte mycket att säga till om när hon biter sig fast i bettet. Är lite kluven över hur hon ska vara klar för ridskoleverksamheten om en månad. Hon är duktig och så men har humör. 
 
Hon har börjat gå i en korrekt och stadig form. Antingen har hon kunnat de eller så är hon super snabb på att lära sig. Man brukar ju rida i en lägre form först för att sedan bygga upp den långsamt. Men hon hade en bra naturlig hög form från andra ridpasset.
 
Just nu fokuserar jag endast på kvicka reflexer i igång-avsaktning och lösgjordhet. Om hästen är lösgjord blir saker och ting lättare, ren logik. Hon är känslig för skänkel så de är ganska lätt att flytta henne något steg. Inget jag gräver i så mycket ännu. Utan de är mycket att hon ska ställa korekt och vara stadig på tygeln.
 
Galoppen har hon super problem med. Hon föredrar inte galopp, inte ens i de "fria" . Utan om hon ska ta sig någonstans i rask takt så travar hon helst. Så vi tränar mest på galoppfattningar. Super svårt och vi är just nu på satdiet där de tar ungefär 2 snabba steg sen så hamnar hon i galopp. Höger galopp kan hon knappt fatta. Idag fick jag iaf till 3 fattningar i höger så de var ett stort framsteg. 
 
Tuff lten häst är de men jag gillar henne. De går fort framåt i utvecklingskalan. Nu kan hon stå själv i stallet och ridas själv också utan att stressa upp sig. En väldigt positiv sak! 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: