Mitt val

Inför gymnasiet var jag ganska självsäker på vad jag skulle välja. Samhälle med beetende såklart. 100% klart var de för mig. På gymnasiedagen sedan så gick jag och hälsade på skolan som hade detta. Första känslan jag fick var nej. De kändes inte bra i min magkänsla. Att stiga in i den skollokalen var som att stiga in i min egna  gurndskolan. Och just den känslan ville jag avstå. 
 
För vi påverkas otroligt mycket utav vår skolmiljö. Mer än vad vi tror. Och när jag väl kollade runt på skolorna påverkades min åsikt mer och mer. Jag vet nu att mina lokaler i min nuvarande skola är hemska. Dom är stora och högljudda, luften är dålig  och allt är bara hemskt. Jag vill vara i en miljö som går att vistas i och som jag verkligen mår bra i. Hur löjligt de än låter så gör de skolarbetet 10x lättare med en bra miljö.
 
Så att bara dömma skolorna tog mig en bra bit. De självklara valet blev inte så självklart längre. Jag lyssnade på ett flertal linjer utan att få ett tycke. Jag gick då igenom en väldigt jobbig period med skolan. Jag var mest bara trött och ville inte tänka mig 3års mer plugg. 
 
Sedan sista skolan jag kollade kom vi direkt in i mediahuset. Jag hade många gånger sagt till mig att media inte var något för mig. Alla intalade mig om att de inte fanns jobb inom denna linje osv. Så jag kände mig fel placerad. Men lärarna blev så glada över att se oss och var otroligt trevliga. Så vi följde med. Möttes av ett par 2:or som verkligen visade sin bästa sida. Dom var trevliga och visade filmer på vad dom gör på skolan osv. Fick en välbemött känsla. Sedan visade lärarna oss runt på skolan vilket var en fräsch och trevlig lokal.Dom hade en egen radiostation vilket smälte mitt hjärta lite. (radio är mitt drömyrke för er som inte vet) 
 
Så jag tänkte över mina val. Hade massor. Men kom slutligen fram till att jag ska satsa på tre roliga år.  Med arbete som jag är bra på och som jag upplever som roligt.  För om jag har roligt så blir de lättare och resulterar bättre resultat på de också. Jag vill verkligen satsa på skola som jag trivs på med något jag tycker är kul
 
Samhälle ger mig visserligen många val i livet men jag skulle inte tycka de vara roligt alls. De skulle göra allt sådär skoljobbigt. Och nej jag pallar inte tre sånna år till. Nu ska jag glänsa och bara ha roligt. Så mitt val föll på Estet media som är högskoleförberedande.  Så jag har chans att fortsätta på annat sedan. De känns bra. Ska bli kul och något att se fram emot. Har även idrottsspecialicering vilket blir toppen för mig som gillar att röra på mig. 
 
Jag tror många tänker att gymnasiet sätter hela ens framtid, men de gör de inte. Om du väljer högskoleförberedande har du många val oavsett linje. Så jag tipsar dom flesta som ska välja nästa termin. Ta ett ställe som du trivs på och som lockar mer än annat. Tänk inte på hur mycket pengar du kan tjäna på ett visst jobb utan ta något du tycker är kul och som du kan bli bra på. 
 
 
 
 
Postad: 2015-03-31 Tid: 22:06:55

Jag gick själv media för 10 år sedan. Det bästa valet i mitt liv. Skulle välja exakt samma om jag fick välja igen. Och att man har fler öppna dörrar om man går ekonomi eller samhälle är bara bull*t. ha kul för fan! Varför slita med ett tråkämne om du kan ha kul. Tycker man fått ta så mycket skit från grundskolan ändå. Jag har haft samma, om inte bättre förutsättningar då medieprogrammet öppnar upp ens vyer som andra program inte gör. Oavsett om du jobbar med media eller inte kommer du alltid att få nytta av det du fått lära dig på medieprogrammet. Grattis till ett bra val. //Fd Lars Kagg elev.

Svar: Tack så mycket! Känns bra att höra, och rätta puschen åt rätt håll!
Sara




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: