va? vänta nu

Detta är ingen uthägning, har sett flera sånna här kommentarer.
 
Detta tycker jag är väldigt orättvist sagt...Vad jag har sett så är de inte alltid ryttarens fel. Alla hästar har väll sitt egna problem? De är som oss människor. Vissa kan bli för glada och hypade, andra kan bli jätte lätt arga och sura. Hästar protesterar och gör de ordentligt ibland. Visst på vissa ryttare såg man att dom behövde en och annan lektion för att komma förbi problemet. Men är de ryttarens fel att ponnyn börjar bocka iväg så fort man sitter upp? Är de ryttarens fel att ens ponny bara fryser fast i marken och vägrar röra på sig?  Är de ryttarens fel att att hästen inte står still i hantering.
 
Man kommer till ponnyakuten för en anledning. De är för att få hjälp. Den där tjejen med olydiga ponnyn kanske behöver komma dit och få lära sig hur man bli bestämd och skapa ett band med ponnyn. Hon med den fastfrusna ponnyn kanske behöver lära sig att få tillbaka framåtbjudningen.
 
De är så lätt att klaga på andra när man inte vet hela historien. De är väldigt lätt att vara fördomsfull och säga sin åsikt lite för brett.
 
Somsagt ponnyakuten är en riktig chans att få hjälp. Att få ha kul med sin ponny istället för att grubbla över de där satans problemet. Så snälla tänk på va ni säger, hur ni skulle känna i den situationen och att vi faktsikt också har känslor.
 
Sen måste jag tillägga att alla ponnyerna besiktades innan castingen och dom som bockade och såg obekväma ut var tvugna att kollas upp hos en veterinär innan man fick klartecken.
Postad: 2014-01-13 Tid: 15:51:00

Det beror ju på hur man ser på det. Enligt mig, rättvis kommentar. Ponnyernas ovanor uppstår inte om det är lugn, pedagogisk men bestämd ryttare som rider. Fel i inridningen/grundridningen är oftast påbörjan till problematiken. Sen när felet sitter där så är det ju även ryttarens ansvar att lösa problemet. Men det är ju inget fel att få hjälp med men tror inte du ska fokusera på vad hästen gör fel utan istället hur man själv kan agera för att komma ur det.

Svar: Precis :) Och man kan ju ta ansvaret på olika sätt! Vissa säljer sin ponny, andra tar hjälp av en tränare. Vissa söker till ponnyakuten. Och de är ju så att problem uppstår av olika orsaker. Men jag tycker inte man ska anklaga nån man inte har nån aning om historien eller de förflutna med ponnyn. Men de är sant de du säger!
Sara

Postad: 2014-01-13 Tid: 15:51:00

Jag tycker att när man inser att man har ett problem och söker hjälp för det, det är då man kommit långt! När man vågar ta hjälp, och inte är "jag kan själv" för det är inte fel att ta hjälp.
Det är första steget i rätt riktning. Sen älskar man ju sin häst och vill göra allt för att lösa problemen ihop, hitta lösningar och vägar som funkar!
Jätte bra av alla som sökte tycker jag! Alla har problem, vissa mindre andra större.

Svar: Precis, alla vill inte inse de hela tiden. De är ju ganska stort och lite små jobbigt att visa upp de för experter! :)
Sara

Postad: 2014-01-13 Tid: 15:51:00

Hej! Enligt mig är kommentaren rättvis och sann.
Om man bestämmer sig för att köpa häst ska man kunna rida och även besitta kunskap om hur hästar fungerar. Kan man inget av detta och ändå ska köpa en häst så köper man en snäll häst och så tar man hjälp av en tränare. Köper man en häst när man är en klen och rädd 11-åring så ska det vara föräldrarna som köper hästen och de ska då vara hästvana. Hur svårt kan det vara?!

Jag blir tårögd av ponnyakuten för det enda jag ser är hästar som skriker på hjälp (ja, en missnöjd och olycklig häst skapar sig problem. Det gör inte en nöjd och glad häst), okunniga korkade föräldrar och barn som inte kan rida. Eller ännu värre, de tror att de kan rida bra trots att de sitter och rycker i ett pessoabett. Varför går man inte bara till botten med problemen och frågar sig VARFÖR hästen gör som den gör? Varför vägrar hästen låta sig fångas i hagen? Jo, för att den förknippar infångning med något obehagligt eller något som kommer leda till obehag. Varför vill inte hästen att man ska hoppa upp? Jo för den förknippar ridning eller/och uppsittning med obehag. Hur svårt kan det vara att bara för en gångs skull lyssna på hästen och ifrågasätta sig själv?

Men visst, barnen vet ju inte bättre. Det är föräldrarna som ska ta lite jävla ansvar.

Svar: Men man kan ju aldrig köpa en problemfri häst?
Sara

Postad: 2014-01-13 Tid: 15:51:00

Jag anser att alla hästar är problemfria, ända fram tills den dagen då de hamnar i fel händer. Och som jag sa innan, köper man sig en häst med mycket temperament och vilja så ska man vara säker på att man också kan klara av den utan att den får problem. Och köper man sig en häst med problem, ja då ska man vara säker på att man kommer att kunna lösa dem. Allt annat är dumt, för det är inte kul med problem och den som lider mest av problemen är faktiskt hästen.

Postad: 2014-01-13 Tid: 15:51:00

Men det finns nästan alltid något som ryttaren hade kunnat göra för att förhindra problemet..

Svar: De kanske är därför man tar chansen och åker till ponnyakuten? Man får ju ändå chansen att få hjälp av Sveriges bästa tränare
Sara

Postad: 2014-01-13 Tid: 15:51:00

Det är ryttarens ansvar att hästen flyttar på sig om den frusit fast, om den bockar, eller om den inte står still. Man kan inte skylla på att hästen gör si eller så. Visst, ofta skyller man på hästen för att man inte vill inse att: "ja, det är jag som orsakar det" eller "jag kanske framkallar det/gör ngt fel i hanteringen och ridningen" men man måste kunna inse att det inte är hästens fel om man kommer i sakta galopp mot ett hinder och hästen vägrar, istället för att tänka: "dumma häst! Sluta vägra och hoppa istället" eller något sånt som man gärna säger om man blir sur på hästen. Och ja, jag erkänner att jag också kan bli så sur att jag tycker att hästen är dum eller nåt, men sen vet jag ju samtidigt att: "jag skulle inte gjort så och pressat hästen" eller nåt. Om en häst bockar eller liknande är det ryttarens/ägarens ansvar att kolla så att hästen inte har ont, är sjuk eller har en skada.

Svar: Men som veterinären sa. Vi skyller ofta på skador och fel foder, när de för de mesta sitter i psyket på dom.
Sara

Postad: 2014-01-13 Tid: 15:51:00

Ja, vi skyller på hästen. Men hur många ryttare ställer dig själv frågan: "Är det något jag gör?". Och somsagt är det ryttarens/ägarens ansvar att ta reda på om det faktiskt är så att hästen är skadad, har ont eller är sjuk. Jag har då inte hört en enda ryttare skylla på foder, då det är en självklarhet att man kollar om fodret är bra för hästen eller inte, om hästen ens behöver det fodret man ger den eller om man bara gör det "för att".

Postad: 2014-01-13 Tid: 15:51:00

Ja, vi skyller på hästen. Men hur många ryttare ställer dig själv frågan: "Är det något jag gör?". Och somsagt är det ryttarens/ägarens ansvar att ta reda på om det faktiskt är så att hästen är skadad, har ont eller är sjuk. Jag har då inte hört en enda ryttare skylla på foder, då det är en självklarhet att man kollar om fodret är bra för hästen eller inte, om hästen ens behöver det fodret man ger den eller om man bara gör det "för att".

Postad: 2014-01-13 Tid: 15:51:00

Visst kan det vara ryttarens fel att hästen bockar iväg när man sitter upp, om den fryser fast eller inte vill stå still I stallgången!Säger bara OKUNSKAP. Att hästen bockar iväg kanske beror på att du dunsar ner i sadeln eller sitter upp på ett felaktigt sätt. Eller så har den ont någonstans eller liknande. Att hästen fryser fast KAN bero på att ryttaren inte är tillräckligt bestämd, att hästen inte känner sig trygg med ryttaren eller att den helt enkelt inte ser ryttaren som en ledare. Likså när det gäller hantering, speciellt där ser man att ägaren är problemet. Om man är konsekvent och jobbar på ett sådant sätt att hästen får respekt för en som ledare brukar det inte bli några problem med små undantag. Det jag menar är att många inte förstår att det är deras "fel", alla borde tänka ett steg längre och tänka 'vad gör jag? Vad kam JAG ändra på?'

Postad: 2014-01-13 Tid: 15:51:00

Ni säger att ryttarna ska fråga sig vad det är fel som gör att hästar/ponnies gör som de gör. Men är det inte just de de gör genom att vända sig till Ponnyakuten för hjälp?! Flera att de unga ryttarna har ju sagt att de vill ha hjälp att bli bättre tillsammans med sin ponny! Jag tror absolut inte att det är så himla roligt att stå framför TV-kamerorna och säga jag har problem med min ponny, men det är just vad de gör. Men nä då ska alla klaga på dem för det!!! Nu har de fått hjälp av Sveriges bästa tränare, ni har fått ett TV-program att titta och oja er över!! Alla borde vara nöjda ;)

Postad: 2014-01-13 Tid: 15:51:00

vilken underbar värld vi lever , jag fortfarande tvivlar på detta spell caster hur han gjorde det !
Min mun är full av vittnesmål , är jag ana min man lämnade hemmet för två år till Sydafrika för en turist , menade han en prostituerad och han förhäxa av flickan min man vägrar att komma hem igen , jag gråta dag och natt söker vem för att hjälpa mig , jag läste en nyhets papper om en kraftfull spell caster heter Dr okojie och jag kontaktade spell caster för att hjälpa mig att få min älskare tillbaka till mig , och han ber mig att inte oroa sig för att de gudar som vi slåss för mig .. han sa till mig i mitten av natten när allt anden är i vila som han kommer att kasta en trollformel för att återförena min älskare tillbaka till mig . och han gjorde på mindre än 3 dagar min man kom tillbaka till mig och började gråta som jag skulle för att förlåta honom , jag , så glad för vad denna spell caster gjorde för
mig och min man .. kontakt på sin e-post [email protected] är den bästa spell caster i hela vilda världen . han specialiesed i lösningen av andra problem, bland annat följande:
( 1 ) Om du vill att ditt ex tillbaka .
( 2 ) om du alltid har mardrömmar .
( 3 ) Du vill främjas på kontoret.
( 4 ) Du vill att kvinnor / män springa efter dig .
( 5 ) Om du vill ha ett barn .
( 6 ) Om du behöver ekonomiskt stöd .
( 7 ) Om du vill att bota HIV AIDS
kontakta honom nu för omedelbar lösning på ditt
problem på [email protected]
Tack

Postad: 2014-01-13 Tid: 15:51:00

Mitt vittnesbörd

Hej kära vänner

Jag heter Karina Vilva. Jag vill använda detta meddelande för att uttrycka min tacksamhet till en kvinna som jag aldrig sett, men hon har gjort mitt liv till ett paradis.

Visst finns på internet illvilliga människor som är ödmjuka människor som vill fuska men den stora drottningen Madu visade mig att det fortfarande finns vissa människor som man kan lita på.

I själva verket bodde jag 21 års äktenskap aldrig upplevt glädjen i moderskapet, jag hade problem från mina svärföräldrar, men min make var mycket förstående. En dag när jag gick igenom på internet jag såg några fler människor ges vittnesmål om en viss kvinna om hur hon har hjälpt dem räddade deras äktenskap, fick sin ex tillbaka, härdade diceases, jag ringde min man som visade honom vad jag såg men han avskräckt mig med att berätta för mig att dessa människor är alla falska och jag skulle ignorerat vittnesmål. Men jag diceided att kontakta denna stora kvinna genom hennes brevlåda: [email protected]
Till min största supprise denna kvinna kunde hjälpa mig och nu är jag en stolt mamma till två stora pojkar och en flicka som är i bra form. Jag var tvungen att tillbringa endast € 305 och nu är min man är mycket stolt över mig och vi lämnar mer lyckliga tillsammans.

Tack vare drottning Madu den store Helper, kommer jag att fortsätta att tala om ditt goda arbete i mitt liv. Min man fick också främjas på hans kontor och han blev mer stolt över mig. Jag måste erkänna att jag har en underbar familj och att hon jag kommer att vara evigt tacksam.

Kära föräldrar, vänner, bröder och systrar skriver den stora QUEEN MADU på hennes brevlåda eftersom hon förmodligen har lösningen på alla dina problem. Hon berättade för mig att jag kunde också kontakta honom för lösningar på andra problem som

(1) vill att ditt ex tillbaka.
(2) Du har alltid mardrömmar.
(3) För att främjas på kontoret
(4) Vill du bli rik.
(5) vill hålla din make / maka att bli din ensam för evigt.
(6) behöver ekonomiskt stöd.
7) Vill du ha kontroll över er äktenskap
8) Vill du bli attraherad av människor
9) Cure för någon sjukdom.

Kontakta QUEEN MADU idag och du kommer inte att ångra dig. E-postadress: [email protected]




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: