privatträning x2 26/3

Så idag hade jag med mig båda hästarna till träningen. Denna träningen var den bästa på länge. Mår så bra efter detta
 
Dante
 
I början var han spänd, kollade runt och gnäggade mycket. Men efter att fått jobba hans huvud ett tag slappna han av så fint så. I galoppen var han pigg, väldigt pigg. I början bocka han iväg lite. Men de var bara glädje i de. Syftet med denna träningen var att prova nya saker på ett roligt sätt. Dante tränas som en fyra åring just nu. Och så är de eftersom han vart så efter.
 
Vi började hoppa fram på ett räcke i trav. Han hoppade fint, de var jag som gjorde lite fel bara. Men jag har väldiga problem med att travhoppa. När vi kom i galopp gick de mycket bättre. Dante har fått ett otroligt sug mot hindrerna. De är kul att få rida en sån häst. Vi la in vattenmattan sedan. Först så kollade han på den men hoppade. Sen gick de som rinnande vatten. På båda hindrerna så hoppade han med ett otroligt flyt med väldigt fin galopp. Han tar i som tusan också, men de är bara kul. Sedan la vi in en oxer. Han har alltid vart osäker på oxrar. Först stannade han pga att jag glömde min underskänkel. Sedan hoppade han hela tiden, kröp dock gärna emot de. Vi hoppade alla hindrer sedan på 80 cm kanske. Han var super fin, han fick även till ett super språng på oxern sista gången. Han kicka upp bakbenen så att jag var på väg att flyga över.  Vid de här laget var han jätte trött. Men Mats sa att han bara behövde fyra hinder just nu. Och tjata på dom. Inget vidare anvancerat pga att Dante just har börjat bli som en normal häst. Och vi vill inte förstöra detta. Så när han kan göra de i sömnen kan vi gå vidare. 
 
Divina 
 
Hon var lite seg och bekväm idag. När vi skulle öva galoppombyten bara sparkade hon. Så efter att ha fått säga till henne på skarpen kunde hon göra galoppombytet utan att sparka 15 gånger. Jag började med att travhoppa ett hinder snett igenom. Sedan skulle ja göra en volt tillbaka som stod på långsidan. Till en början var de svårt då hon sparkade lite och jag glömde att rida rakt efteråt. Men när vi la in ett hinder som kom fort så red jag rakt efter oxern.  Sedan las en studs in på långsidans linje. Först stannade hon bara pga tjurighet. Sen hoppade hon bra. Jag satte distansen på fem galoppsprång  hela tiden. De var kul att komma så rätt hela tiden. Sedan var de direkt att sakta av till trav och ta räcket som travhoppades för att sedan galoppera ner mot studdsen ännu en gång. Sedan snett igenom mot vattenmattan som hon vägrade på först. Ännu en stofason. Men jag red som tusan sen och då hoppade hon. Sedan en lång distan till oxern där de var snett igenom igen. Där var de extra viktigt att rida rakt fram för sedan skulle man vända snabbt upp mot en linje på andra långsidan. Där de var ett räcke in och 4 galoppsprång mot en kombination. Satte även distansen där hela tiden. Men sista gången satte jag den så jäkla bra att hoppen kändes igenom hela kroppen och allt bara kändes rätt till alla pris. Fy fasiken vad jag var nöjd med henne då.
 
Hon är ett sto, de märks men hon är ändå himla rolig att rida. Ja älskar denna hästen mer och mer. Helt underbar är hon. Jag fick mycket beröm från min tränare denna gången, snacka om att jag tog in de. Kändes så himla bra med alla hästarna. Sjukt roligt och de behövdes nu... Fick även beröm för helgens runda! Så här lyrisk har jag inte vart på flera månader gällande hästarna.
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: