Hästlista

Jag gör som ponnysanning tipsade om pga att bloggen har legat lite nere. Så ni kan få lite intressant träning. Jag tar med Divina då hon är med aktuell just nu. 
 

Vad heter hästen? Di'Is Ze Vilket betyder "De är hon" på holländska. 

Tycker du att den ska heta något annat?! Haha kanske något coolare och enklare... Ingen fattar vad hon heter...

Vad kallar du hästen? Divina och surkärring :)))

Hur gammal är den?  Hela 7 år i år 

Vilket år/månad/dag föddes den? 28 Maj 2008 tror jag

Vilken färg har den? Brunskimmel men börjar bli mer och mer skimmel. 

Har den några tecken?  En stor fet bläs över hela huvudet, och två strumpor!

Hur hög i mankhöjden? 160-162 cm kanske? Haha har faktiskt ingen aning. 

Är det ett sto/valack/hingst? Sto tyvärr...

Har du tävlat den i hoppning? Jadå, vår gren. Haha för vi suger på allt annat så.

Vilka klasser/hur högt? Upp till 120

 

Har du tävlat den i dressyr?   1 gång, hästen vägrade gå. 43% på de :))

Vilka klasser? LB:1

Är den tävlad fälttävlan? Nooo bara tränad, vi stod för de mesta med en gran i arslet på henne då hon vägrade göra någonting...

Har hästen championatspoäng? Tror vi hade 2 st förra året, pga att vi tävlar i avd. B

Hur högt har du hoppat med den? Uppåt 130 cm 

Är hästen bra på dressyr? Hon fick bättre poäng på dressyren än hoppningen på Kvaliten. 
Hur är den i skritten? Har 113 poäng på Blup, luftig och frisk
Hur är den i traven? 106 poäng luftig och fin, väldigt utvecklingsbar
Hur är den i galoppen? 117 poäng, stor och fin galopp som är väldigt reglerbar.

 


Kan den skänkelvikningar? Jadå, motvilligt men de funkar. 
Kan den öppna/sluta? Japp, så som vi har envisats med de. 
Kan den galoppombyten? Japp, men hon stressar lite väl. 
Är hästen pigg? Hon har motor så de räcker och blir över. 
Är hästen trög? Nej, kan vara på tävlingsbanorna ibland. 
Är hästen stark? Kan hända, men inte så ofta. 
Är hästen het? Nej hon är väldigt lydig.
Bockar den?  Om hon blir sur då kan de hetta till. 
Stegrar den? Rår på tempramenten som sagt
Sparkar den bakut? Om jag säger till henne så säger hon gärna tillbaka. 
Skenar den ofta med dig/andra? Hahaha verkligen inte.

 

Är den tittig? Ja tyvärr, stort problem för oss. 
Har du badat tillsammans med den? Nej då hon är livrädd på vatten, vi har just lärt oss gå i vattenpölar så
Har ni hoppat tillsammans?  Varje vecka.
Har ni galopperat på en äng tillsammans? De ända vi gör då vi inte har paddock...
Har den bra hoppteknik? Typ jätte bra, eller hon är ju avlad för de så de är klart. 

 

Hur högt brukar du hoppa med den? 110/120 rår på vilket humör hon är på. Kan bli uppåt 130 också.
Hur ofta hoppar du den? 1 gång i veckan, om de är tävling blir de 2. Om de är meeting skippar jag för de mesta träningarna. 
Hur är den när den rids ut? Pigg men väldigt lugn också, helt lagom helt enkelt
Tycker den att det är kul?  Väldigt roligt, mycket roligare än paddocken. 
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? Inget av de, samma motor hela tiden.
Står hästen i box? Ja de gör hon
Går hästen på lösdrift? Hon har gjort, när hon var 5 tror jag. 
Hur mycket och vad äter hästen? Hon äter hösilage och vanligt kraftfoder.

Går den i hagen varje dag? Ja de gör hon i cirka 12 timmar varje dag

I en stor eller liten hage? Vår hage är massiv, vilket är skönt för hästarna som alltid har de torrt. 

Hur länge går den ute per dag? 12 timmar som sagt
Gillar den att vara ute i hagen? Haha jag får ju inte fånga henne när jag ska hämta...
Har den vindskydd i hagen? Dom har en en skogsdunge som är ganska stor. 

 

 

Hur ofta rids hästen? 5-6 dagar i veckan, rår på hur uppläget för veckan ser ut. 
Är det en svår eller lätt riden häst? Hon är lagom, utmaning som fortfarande gör de roligt.
Vem äger hästen? Min mamma, Monica Nilsson. 
Är hästen snäll i stallet? Väldigt snäll, förutom på hennes Ladies days, då kan hon atteckera andra hästar när dom går förbi. Men annars super snäll
Kan hästen stå lös i stallet? Haha vem ställer sin häst lös i stallet? Inget jag har provat. 
Måste hästen vara uppbunden? Ja de måste hon, de är ganska smarta djur vi har med att göra. 
Är hästen lättlastad? Hon springer på själv så de skulle jag väll säga. 
Är den snäll att klippa? Hon står och sover medans så ja
Vad har den för sadel/sadlar? Jag har en Prestige versailles, brun. 

 

Vad har den för benskydd/benlindor just nu? Veredus carbon gel vento
Vad har den för bett just nu? Ett vanligt tredelat i mässing-
Vad har den för täcken just nu? Massa täcken, inget jag har koll på
Tror du att hästen gillar dig? Haha man får väll hoppas, de borde hon göra med alla timmar jag lägger på henne. 
Gillar du hästen? Självklart, mitt liv♥
Nämn en sak som är – – med hästen: Hennes humör på tävlingar
Nämn en sak som är + med hästen: Att hon är världens härligaste inidvid som är underbar att jobba med.
Har ni många minnen tillsammans? För att ha haft 1 år tillsammans så ja de tycker jag. 
Har du någon gång sagt ”jag älskar dig” till hästen? Minst 1 gång varje dag. 

 

 

 
Postad: 2015-02-21 Tid: 19:50:50

Hon är så fin :)

Postad: 2015-02-21 Tid: 19:50:50

säger som ovanstående, hon är så grymt fin! :)

Svar: Åhh visst är hon :')
Sara




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: